autisme mus topbillede

Tarmbakterier fjerner autisme i mus

Ny studie viser at man kan behandle mus med autismesymptomer ved hjelp av ekskrementer fra friske mus.

29. juni 2016 av Nanna Vium

I de siste årene har tarmen vår blitt opphøyet og hyllet som en nøkkelspiller når det gjelder både fysisk og psykisk helse.

Og nå tyder en ny studie på at det er mer å hente.

En gruppe forskere fra Baylor College of Medicine i Texas har nemlig oppdaget at man ved hjelp av bare én type tarmbakterie kan fjerne autisme hos mus.

Dette fant forskerne frem til ved å la en gruppe museunger med autismelignende symptomer leve i samme bur som friske mus.

Påvirker atferd

Som en del av museungenes naturlige atferd begynte de å spise ekskrementer fra sine friske artsfeller, og etter kort tid var symptomene forsvunnet.

Det fikk forskerne til å konkludere med at tarmbakteriene påvirker den sosiale atferden.

Og ganske riktig. Ved å analysere mikroorganismene i tarmkanalen på begge de to gruppene av mus, fant forskerne frem til at de syke musene manglet flere tarmbakterier.

Tilførte bakterie i vann

Det var særlig én tarmbakterie, Lactobacillus reuteri, de syke musene manglet. Da forskerne tilførte denne bakterien i drikkevannet, forsvant symptomene.

Forskerne vet fortsatt ikke om forskningsresultatene kan overføres til mennesker.

– Vi vet fortsatt ikke om dette vil være effektivt hos mennesker. Men det er utrolig spennende at vi kan påvirke hjernen via tarmen på denne måten, sier forskningsleder Mauro Costa-Mattioli til ScienceDaily.