Trypanosoma brucei

Analyse finner svake punkter hos parasitt

Britiske forskere har avslørt akilleshælen hos parasitten bak den farlige sovesyken.

13. juni 2012

Sovesyke, som skyldes parasitten Trypanosoma brucei, er ansvarlig for over en million dødsfall per år. Men selv om det finnes effektive legemidler, vet ikke forskerne hvordan de virker. Det gir problemer når parasitten utvikler resistens og nye medikamenter må utvikles.

Nå har britiske forskere utført en bredt anlagt genetisk analyse som avslører hvordan medisinen påvirker hvert enkelt gen hos parasitten, som overføres av tsetsefluen. Det gir forståelse for hvordan parasitten utvikler resistens, og avslører de svake punktene som forskerne kan utnytte til nye behandlinger.

Analysen ble gjennomført med en teknikk som kalles RNA-interferens. Over 99 prosent av parasittens cirka 7500 gener ble testet for om de lot seg påvirke av de fem mest brukte legemidlene.

I alt 55 gener reagerte på behandlingen, 28 av dem på legemiddelet suramin. Når de deretter studerte genenes naturlige funksjon, kunne forskerne se hvordan medikamentene virket og hvordan parasitten vernet seg mot dem.

Analysene viste blant annet at parasitten har utviklet resistens mot tre av legemidlene ved å hindre dem i å trenge gjennom cellemembranen.