© Creative Commons

Snikmordermygg går til krig mot sykdomsbærende artsfrender

Laboratorieskapte mygg utstyrt med et biologisk våpen kan nå slippes fri i USA. Myggene skal hindre at andre mygg sprer sykdommer som zika, denguefeber og gulfeber.

12. november 2017 av Jakob Mikael Espersen

USA har fått nok av mygg som suger blod og smitter mennesker med denguefeber, gulfeber og zika.

Regjeringen har derfor gitt grønt lys til å sende en hær av laboratorieskapte mordermygg i krig mot sine artsfrender

I laboratorier sørger bedriften MosquitoMate for å infisere myggene med en bakterie før de slippes løs i naturen. Bakterien virker som et biologisk våpen som ødelegger hunnmyggenes fertilitet.

Få flere nyheter fra vitenskapens verden med Illustrert Vitenskaps nyhetsbrev

Flere amerikanske stater har siden 2016 advart befolkningen og innreisende om risikoen for å bli smittet med zika-viruset, som kan føre til deformerte hoder hos fostre.

Hannmygg skyter med løskrutt

De laboratorieskapte myggene er programmert til å ta livet av den asiatiske tigermyggen – Aedes albopictus – ved å overføre bakterien Wolbachia gjennom paring.

Bakterien lever i insektenes kjønnsceller og forhindrer hunnenes egg i å klekke.

Laboratoriet lager kun hanner. I naturen vil hannene fungere som brunstige, hunnsøkende missiler og formidle bakterien videre.

Fordyp deg i hver eneste detalj av vårt fantastiske univers med et abonnement på Illustrert Vitenskap

En annen fordel ved å bare produsere hanner er at de er mye snillere med oss mennesker enn hunnene. Hannene har mye kortere snabler, og de biter ikke – de nøyer seg med å suge nektar fra blomster.

Selskapet som står bak mordermyggene, har testet dem i blant annet New York og California, der mengden av blodsugende mygg falt med 80 prosent.

Wolbachia-bakterien er ufarlig for mennesker fordi den ikke kan overføres til oss eller andre varmblodige dyr.