Pest-chok

Pest herjet Europa allerede i bronsealderen

Tenner fra over 5000 år gamle skjeletter viser at forfedrene våre var hardt rammet av pest langt tidligere enn antatt. Historien om pesten må nå starte 3500 år tidligere.

29. april 2016 av Jakob Espersen og Maria Lund Jensen

DNA-detektiver og arkeologer ser forbløffet på hverandre.

Arvemateriale fra 5000 år gamle skjeletter har nettopp vist at folk i bronsealderen led av pest. Det er nesten 3500 år tidligere enn den hittil eldste kjente pestbakterien, fra år 541 e.Kr.

Opprinnelig hadde forskergruppen – ledet av professor Eske Willerslev fra Københavns Universitet – tenkt til å avsløre våre forfedres migrasjonsruter og slektskap, men nå sto forskerne overfor en overraskende oppdagelse om pest.

Fikk vill idé om pest fra tann-DNA

Innledende DNA-undersøkelse av årtusengamle tenner hadde vist at nomader fra de russiske steppene nord for Kaukasusfjellene i løpet av få århundrer hadde blandet seg fullstendig med den opprinnelige europeiske befolkningen.

Så stor og raskt utskiftning i en befolkning oppstår normalt bare hvis det plutselig skjer et markant fall i folketallet – typisk forårsaket av en alvorlig sykdom.

Forskerne fikk derfor den ideen å teste skjelettene for den verste sykdommen fra historien de kunne komme på – pest – og fant til sin store overraskelse sykdommens bakterier i flere av prøvene.

Fra 1347-52 utryddet pest – kjent som svartedauden – en tredjedel av befolkningen i Europa, men med de nye studiene oppdaget forskerne at pesten gjorde innhugg i befolkningen allerede flere tusen år tidligere.

Pest-detektivenes nye vidunderknokkel

I fremtiden vil forskerne DNA-undersøke øreknokler i stedet for tenner. Den lille knokkelen i tinningbeinet inneholder ca. 10 ganger mer brukbart DNA. Les mer om arbeidet for å kartlegge den fryktede sykdommen her:

FEM FAKTA OM PEST

? Yersinia pestis heter bakterien bak sykdommen.

? Bakterien gir offeret voldsom feber, byller, lungebetennelse, hoste og diaré, som i verste fall tar livet av vedkommende på få dager.

? Lungepest er den mest aggressive og dødelige formen. Den smitter fra menneske til menneske via hoste og innpust. Like før pasienten dør, hoster personen opp skummende blod.

? Byllepest er mindre dødelig, men ekstremt smittsomt. Byllene medfører ofte blodforgiftning, som blir synlig som svarte merker av størknet hud og dødt vev under huden – derav navnet "svartedauden".

? Antibiotika kan i dag slå ned bakterien.