nb web u34 hook icebucket

Nytt håp for isbøttepasienter

Internett-fenomenet ”The Ice Bucket Challenge” går ut på å hjelpe pasienter som lider av nervesykdommen ALS. Nå har forskerne funnet ut at epilepsimedisin kanskje kan bekjempe den dødelige sykdommen.

21. august 2014 av Carsten Nymann

Bill Gates i Microsoft og Facebook’s Mark Zuckerberg er bare to av en rekke kjendiser som i det siste har helt isvann over seg selv på sosiale medier.

Målet med den særpregede kampanjen er å skape oppmerksomhet rundt sykdommen Amyotrofisk Lateral Sklerose (ALS), som blant annet fysikeren Stephen Hawking lider av.

Forskere er svangre med kur Mens kjendisene bader i kaldt vann, har forskere ved Harvard-universitetet i USA imidlertid oppdaget hva som kan være kimen til en bredspektret kur mot sykdommen.

Hos pasienter med ALS forvitrer de lange nervecellene som forbinder ryggmargen til musklene i kroppen, noe som resulterer i lammelse og tidlig død.

Utfordringen er at sykdommen skyldes over 100 mutasjoner i utallige gener, og hittil har testede legemidler bare kunnet påvirke enkelte mutasjoner.

Epilepsimedisin treffer bredt Harvard-forskerne har imidlertid oppdaget et fellestrekk ved mutasjonene. Tilsynelatende påvirker de alle såkalte motoriske nerveceller, som blir hyperaktive.

I tillegg har, ifølge forskerne, laboratorieforsøk vist at et nylig frigitt legemiddel mot epilepsi motvirker denne effekten.

Forskerne er for tiden i ferd med å forberede et ekte klinisk testforløp på sykehuset i Massachusetts.