Multiresistente bakterier
© Shutterstock

Multiresistente bakterier: Så farlige er de

De muterer raskt, kan ikke behandles og er livsfarlige. Multiresistente bakterier er ifølge WHO en kjempestor trussel mot menneskeheten, og vi må gjøre en innsats nå hvis vi skal bremse dem.

24. mars 2017 av Babak Arvanaghi

Forskere ved Harvard University har filmet E.coli-bakterier som vokser i en kjempestor petriskål, som inneholdt områder med forskjellige doser antibiotika.

Videoen som du kan se nedenfor, viser hvordan bakteriene i løpet av 11 dager muterer og blir immune overfor kraftige antibiotikakonsentrasjoner.

Kraftig medisin slår feil

De resistente bakteriene er ifølge Verdens helseorganisasjon WHO et kjempestort problem for menneskeheten.

Bakteriene bygger opp resistens overfor den tilgjengelige antibiotikaen i takt med at vi prøver å behandle dem.

I 10 land – blant annet Sverige og Norge – er det registrert tilfeller av gonoré som ikke kan behandles med den kraftigste antibiotikaen vi har til rådighet.

Bakterier er livsfarlige

Den resistente stafylokokk-bakterien MRSA tar livet av 64 prosent flere smittede  enn den ikke-resistente typen, og multiresistent tuberkulose rammet nesten en halv million mennesker i 2014.

Men det største problemet ved bakteriene er de følgene de får for helsevesenet vårt: Operasjoner og cellegiftbehandling blir livsfarlig fordi risikoen for smitte med bakteriene underveis er høy.

Ifølge WHO er faren fra de resistente bakteriene så stor at det må reageres nå. Både fra offentlige organer og fra samfunnet som helhet.

Ny antibiotika på vei

De siste 30 årene har vi ikke utviklet nye typer antibiotika, men i begynnelsen av 2016 gjorde forskere et funn som på sikt kan redde oss.

I en jordprøve fant de et antibiotisk middel, Teixobactin, som muligens kan utvikles til en helt ny type medisin.