Spider with mosquito

Edderkopp bekjemper malaria

En hoppeedderkopp kan kanskje brukes som nyttedyr i malariatruede områder. Den kan nemlig lukte både mennesker og malariamygg.

Kanskje får vi bivåne en uventet form for biologisk bekjempelse av malariamygg. Biologer ved University of Canterbury i New Zealand har oppdaget at edderkopparten Evarcha culicivora tiltrekkes av menneskelukt. Og fordi edderkoppen samtidig har mygg høyt rangert på listen over godsaker, kan den være nyttig å ha i og rundt huset for dem som bor i malariautsatte strøk.

Forskerne puttet edderkopper i hvert sitt klare plastrør og pumpet deretter luft gjennom det åpne røret, som dyrene kunne forlate hvis de ville. Noen edderkopper ble utsatt for en luftstrøm som hadde en eim av sure sokker, mens andre edderkopper bare mottok nøytral luft. Eksperimentet viste at de edderkoppene som ble utsatt for de sure sokkene, valgte å bli værende i røret noe lenger enn de som bare inhalerte ordinær luft.