LASER TOP

Verdens kraftigste laser skal knuse kreftsvulster

I Øst-Europa bygges det nå en laser som kan skape store framskritt for kreftbehandlingen. Laseren kan skape stråler som går til frontalangrep på for eksempel svulster i hjernen, uten å skade det friske vevet.

8. november 2016 av Morten Kjerside Poulsen

Et energimonster av en annen verden holder på å bli bygget 10 kilometer utenfor hovedstaden i Romania, Bucure?ti.

En laser på hele 10 petawatt – 1000 ganger kapasiteten til alle verdens kraftverk til sammen – skal innvies i 2018 og føre til nye landevinninger innen kjernefysikk.

Laseren skal bl.a. skape protonstråler, og det kan føre til framskritt innen kreftbehandling.

Stråler med presisjonsangrep på svulster

Protonstråler er mye mer effektive for å behandle for eksempel hjernekreft enn røntgenstråler, som også skader friskt vev.

Strålen blir skapt ved at høyenergilasere treffer en metallplate, noe som slår løs elektroner, som er negativt ladet. Dermed oppstår en spenningsforskjell som får de positive protonene til å følge etter i pulser som rettes mot kreftsvulsten.

Laseren skal skape protonstråler som kan rettes mot for eksempel hjernesvulster.

Protonstråler er mye mer presise enn de røntgenstrålene legene bruker mot kreftsvulster i dag. Derfor blir det mulig å skåne vevet rundt svulsten.

Atomavfall henfaller raskere

I tillegg til bruken mot kreft har eksperimenter vist at laseren kan brukes til å nøytralisere radioaktive isotoper i atomavfall.

Når laseren rettes mot gull, sender metallet ut gammastråling som kan brukes til å skape endringer i radioaktivt materiale.

Et eksempel er jod-129, som er et vanlig avfallsprodukt fra atomkraftverk. Det har en halveringstid på 16 millioner år.

Når gammastrålingen treffer jod-129, blir nøytroner dyttet ut av atomkjernen, slik at det blir til jod-128 med en halveringstid på bare 25 minutter.