Kræft top top

Nytt molekyl knuser en fjerdedel av alle kreftformer

Forskere har utviklet et molekyl som effektiv angriper opp mot en fjerdedel av alle kjente kreftformer i laboratorietester. Nå håper de at molekylet kan bli et mindre skadelig alternativ til dagens kreftbehandling.

4. november 2016 av Nanna Vium

Et molekyl med navnet S63845 kan i framtiden bli en nøkkelspiller i kampen mot flere av de farligste formene for kreft.

Molekylet er blitt undersøkt i et laboratorium av flere forskere, blant annet en gruppe fra Walter and Eliza Hall Institute i Australia. Ifølge en nylig publisert studie hemmer det veksten av opp mot en fjerdedel av alle de krefttypene vi kjenner i dag.

Angriper flere kreftformer

Ifølge forskerne fungerer molekylet ved å blokkere proteinet MCL1, som mange ulike kreftceller er avhengige av for å vokse. Uten tilgang til proteinet dør kreftcellene.

Denne oppdagelsen kan hjelpe forskerne med å bekjempe kreftformer som leukemi, lymfekreft, lungekreft og brystkreft.

– Omfattende studier på ulike kreftmodeller har vist at S63845 angriper kreftceller som trenger MCL1 for å overleve, sier Guillaume Lessene – en av forskerne som står bak studien.

Beskytter friske celler

Her kan du se forskerne fortelle om molekylet.

Samtidig er det lovende at S63845 ikke skader friske celler, noe som reduserer risikoen for bivirkninger.

Det er likevel viktig å huske på at studien fortsatt bare er i sin prekliniske fase, og at forskerne må igjennom flere studier før molekylet kan bli til et behandlingstilbud. Men de foreløpige funnene er positive.

– Vi oppfatter S63845 som et presisjonsstoff som virkelig treffer kreftens kjerne, forteller en av de andre forskerne fra studien, Andrew Wei fra Alfred Hospital i Australia.