Layla Richards

GJENNOMBRUDD: Ny kreftkur redder liten jente

En banebrytende og eksperimentell behandling har reddet en ett år gammel jentes liv. Genmodifiserte celler stoppet en aggressiv leukemi i kroppen hennes.

10. november 2015 av Babak Arvanaghi

For bare fem måneder siden var utsikten til en fremtid svært dyster for ett år gamle Layla Richards fra London. Den unge kroppen hennes var rammet av en aggressiv form for leukemi – også kjent som blodkreft.

Verken benmargstransplantasjon eller cellegiftbehandling hadde hjulpet jenten, og legene hadde gitt opp å behandle henne. Men det ville ikke foreldrene akseptere, og derfor oppsøkte de en ny og uprøvd behandling.

Genspleisede celler mot leukemi

På Great Ormond Street Hospital behandlet legene Layla Richards med genmodifiserte celler, og det var disse cellene som kurerte den lille jenten.

Problemet med leukemi er at noen av de hvite blodcellene – de såkalte T-cellene, som er kroppens naturlige vern mot f.eks. kreft – ikke gjenkjenner sykdommen.

Ved å genmodifisere T-celler fra en donor har legene skapt celler som kan gjenkjenne leukemi. I tillegg til å bli utstyrt med sporingsvåpenet ble T-cellene også endret slik at de ikke avstøtes av den nye vertens kropp.

Leukemien var forsvunnet

To måneder etter at Layla Richards hadde fått sprøytet inn en milliliter genmodifiserte celler, var ikke kreften å spore i kroppen hennes lenger. Hun fikk enda en benmargstransplantasjon, som styrket immunforsvaret og drepte de genmodifiserte T-cellene.

Langtidseffektene av behandlingen kjenner man ikke ennå, men etter suksessen med den britiske jenten er behandlingen allerede blitt gitt til flere.