nanopartikel top

Nanopartikler kaster presise medisinbomber mot kreft

Ørsmå transportpartikler kan avlevere medisiner helt inne i en kreftsvulst. Nå har forskere funnet en optimal form på dette nye våpenet.

20. september 2016 av Karine Kirkebæk

Nanopartikler kan fungere som mikroskopiske pakkesler: De avleverer gift direkte inn i cellekjernene til kreften.

Det er en stor fordel: Det blir mulig å drepe flere kreftceller uten å skade vevet rundt.

En vanskelig reise

For å få medisinen helt fram til svulsten må nanopartikkelen ut på en innviklet vei. Den må krysse mange slags ulike grenser.

Den må for eksempel passere cellemembraner, blodbaner og kanskje blod/hjerne-barrieren (hvis det er kreft i hjernen).

Det er på her nanopartiklene kommer til sin rett. De har en diameter på mellom 1 og 100 nanometer, og dermed er de så små at de kan bevege seg gjennom alle slags barrierer i kroppen.

Slangeform er best

Og nå har forskere fra University of New South Wales i Australia funnet ut at partiklenes form er viktig for om de fungerer godt.

Så langt har forskerne brukt kuleformede partikler. Men en gruppe med Elizabeth Hinde i spissen har oppdaget en mye bedre utforming.

Nanopartikler formet som staver og slanger trenger mye lettere inn i cellekjernene, hvor de kan avlevere sin dose med medisiner.

Suksess mot hjernekreft

Forskere fra USA har tidligere i år hatt overraskende stor suksess med en tidligere uhelbredelig form for hjernekreft: glioblastoma multiforme (GBM).

Nanopartikler som transporterte medisiner, klarte å drepe langt flere kreftceller enn ved tidligere behandlinger.