Mummy Peru

Mumier kan gi ny viten om moderne sykdommer

Forskerne finner stadig flere moderne sykdommer når de skanner mumier. Det kan gi nye behandlingsmetoder.

6. mai 2014

Ötzi og Tutankhamon var syke

Ismannen Ötzi fra Tyrol led av hjertekar-sykdommer og hadde dessuten en Borrelia-infeksjon, og barnekongen Tutankhamon av Egypt var invalid etter en skjelettsykdom.

De staselige mumiene er undersøkt med ny medisinske teknologi. Men også mindre kjente mumier blir i økende grad diagnostisert med CT-skannere og DNA-tester fordi metodene man bruker nå, går raskere og er mer nøyaktige.

137 mumier fra forskjellige verdensdeler har blant annet vært gjennom skanneren i Saint Luke's Mid America Heart Institute i Kansas City, Missouri. Hele 34 prosent av dem bar preg av forkalkede årer, uansett hvordan de hadde levd og hvor gamle de var.

Prostatakreft, magesår og tuberkulose

Forskerne bak testene mener derfor at tilstoppede årer kan ha genetiske årsaker og ikke bare skyldes for dårlig kosthold og mangel på nødvendig mosjon. Også sykdommer som prostatakreft, magesår og tuberkulose ble funnet i mumier.

Ved å studere sykdommene i sin opprinnelige form og sammenligne dem med nåtidens versjoner av de samme lidelsene håper forskerne å kunne utvikle en mer effektiv behandling av en rekke av vår tids verste og mest fatale sykdommer.

Fortidsmenneskets moderne sykdommer