malariaparasit

Malaria-missil dreper kreft

På en malariaparasitt som rammer gravide, har forskere funnet et hemmelig våpen – en proteinkrok som kan spore opp kreftceller og infisere dem med en dose dødelig gift. Om få år kan våpenet forhåpentligvis redde millioner av kreftpasienter.

24. mai 2016 av Maria Lund Jensen & Rikke Jeppesen

Et stikk fra en malariamygg kan være forskjellen på liv og død. Den lille parasitten fører til omkring 2,5 millioner dødsfall hvert år.

Men nå har forskere oppdaget at de kan utnytte en av parasittens molekylære triks til å redde millioner fra kreft.

Parasitt hekter seg fast

Når en spesiell type malariaparasitt infiserer gravide, hekter den seg fast til morkaken med en proteinkrok, med navnet VAR2.

VAR2 binder seg fast til såkalte CSA-molekyler på morkaken, og nå har forskere også funnet ut at CSA-molekylet finnes på en lang rekke krefttyper.

Det betyr at bl.a. hjerne-, bryst-, beinmargs-, føflekk-, lever- og prostatakreft kan avsløres av proteinkroken VAR2.

Proteinkrok leverer gift

I forsøk har forskere nå produsert proteinkroker av typen VAR2, som de har utstyrt med cellegifter for å finne ut av om de på den måten kan finne og drepe kreftceller i mus.

Kombinasjonen virket – VAR2 leverte giften og drepte kreftceller i mus uten å skade de andre cellene i kroppen.

Malariaparasittens proteinkrok koblet sammen med en gift virker altså som en kreftsøkende missil.

Om missilet virker like godt på mennesker, vil vise seg når forskerne om få år innleder de første forsøkene med syke kreftpasienter. Hvis alt går bra, kan verdens første kur mot kreft være på markedet om ti år.

Hemmelig våpen skal redde millioner