Agelas clathrodes

Havsvamp inspirerer til ny kreftmedisin

Spesielle stoffer i oransj elefantøresvamp kan hemme utviklingen av kreftceller.

11. april 2011

Den oransje elefantøresvampen kan bli et nytt effektivt våpen i kampen mot kreft. Bakterier i svampen avgir nemlig spesielle stoffer som hemmer utviklingen av kreftceller.

Etter at man oppdaget dette i 1993, har mange forskere forsøkt å fremstille stoffene i laboratoriet. Stoffenes fellesbetegnelse er agelastatin etter øresvampens latinske navn, Agela clathrodes. Til nå har man bare klart å skape et par av de i alt seks kjente agelastatin-typene. Men nå har professor Mohammad Movasaghi ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) og folkene hans funnet en grei og billig metode som gjør det mulig å fremstille alle seks typer syntetisk.

Følgelig skal man nå kunne produsere forholdsvis store kvanta agelastatin og teste de krefthemmende egenskapene i samarbeid med andre forskere og med legemiddelindustrien. Dessuten kan metoden gjøre forskerne i stand til å fremstille varianter av stoffet som ikke finnes i naturen, og som kanskje kan ha en enda mer virkningsfull krefthemmende effekt.