Leukæmi

GJENNOMBRUDD: Ny behandling kurerer leukemi i sene stadier

Ved å manipulere immunforsvaret har leger klart å få det til å angripe leukemi. 93 prosent av pasientene blir symptomfrie.

3. mai 2016 av Babak Arvanaghi

Håpet om å overleve så ut til å svinne for 29 amerikanske leukemipasienter.

Alle metoder for å få bukt med kreften var uttømt, og legene var på nippet til å gi opp.

Men for 27 av dem – 93 prosent – ble en ny, eksperimentell behandlingsform redningen. Legene klarte nemlig å bremse sykdommen og få den under kontroll.

T-celler angriper kreften

De 29 personene var rammet av leukemi i et sent stadium, der tradisjonell behandling som beinmargstransplantasjon og cellegift ikke hadde noen effekt.

Derfor prøvde legene en eksperimentell t-cellebehandling, hvor kroppens eget immunforsvar angrep kreften.

Normalt klarer ikke t-cellene, som er en del av immunforsvaret, å spore opp kreft. Men ved å genmanipulere pasientenes t-celler ble det mulig for dem å angripe kreften likevel.

Cellene ble utstyrt med en reseptor som kalles CAR (chimeric antigen receptor), som kan spore CD19-celler. De cellene finnes typisk i leukemi i sene stadier.

Fortsatt lang vei

På tross av den store suksessen understreker forskerne bak metoden at den fortsatt er helt ny, og det er en del usikkerhet om hvor godt den faktisk virker.

Det er fortsatt svært få data når det gjelder tilbakefall – det skjedde for noen av de 27 pasientene som hadde en positiv effekt. Dessuten opplevde de en del bivirkninger, som høy feber og lavt blodtrykk. Legene er likevel svært positive.

Den nye metoden har et stort potensial for utvikling, og den skaper håp for pasienter som har uttømt alle andre muligheter.