Ny behandling mot kreft - CRISPR
Kreft

Forskere omprogrammerer immuncellenes gener.

© Shutterstock

Genteknologi får immunforsvaret til å utslette kreft

En banebrydende ny kreftbehandling blir nå testet på mennesker for første gang. Behandlingen bygger på teknologien CRISPR, som gir forskerne en helt ny form for kontroll over genene våre.

7. oktober 2017 av Christian Juul

Forskerne vil forvandle dine immunceller til målsøkende drapsmaskiner som på egen hånd kan fjerne kreftsvulster fra kroppen. Hemmeligheten bak forvandlingen er den revolusjonerende genteknologien CRISPR.

CRISPR består av tre molekylære verktøy som kan klippe bestemte gener i en celle og sette inn nye gener i stedet. Verktøyene oppstod helt naturlig i bakterier, som bruker dem til å ødelegge gener i fiendtlige virus.

På de ti årene som har gått siden forskerne oppdaget CRISPR, har teknikken utviklet seg til en av vitenskapens viktigste teknologier. CRISPR er presis, billig og enkelt å bruke, og teknikken er nå så utbredt at den bare i år vil bli brukt i mer enn 3000 vitenskapelige forsøk verden over.

Forsøk på mennesker i full gang

Kinesiske kreftpasienter er de første som får behandling basert på CRISPR-teknologi. Men amerikanerne er ikke langt bak. En amerikansk behandling er klar til å bli testet, og forskerne venter i spenning på resultatet.

Under behandlingen tar legene ut noen av pasientens immunceller og setter inn et gen i dem, slik at cellene kan oppsøke kreftsvulsten. Samtidig klipper de over to gener som normalt ville hindre immuncellene i å angripe svulsten.

Når de genmanipulerte immuncellene settes inn i pasienten igjen, er de i stand til å finne og drepe kreftsvulsten. Resultatene fra de banebrytende forsøkene i USA og Kina vil trolig bli klare i løpet av neste år.