HPV
© Wikimedia commons

Australia er på god vei til å utrydde fryktet kreftform

Et omfattende vaksinasjonsprogram skaper håp om at australske kvinner kan slippe frykten for å bli rammet av livmorhalskreft.

15. mars 2018 av Babak Arvanaghi

Et par stykker. Så mange kvinner regner australske myndigheter med at må behandle for livmorhalskreft i året om 10–20 år.

Det enorme landet er godt på vei til å utrydde kreftsykdommen, viser forskning som nettopp er publisert av International Papillomavirus Society.

Årsaken er enkel: et effektivt vaksinasjonsprogram.

Alle unge får tilbudet

Livmorhalskreft skyldes i 99,9 prosent av tilfellene HPV (Human Papilloma Virus), som vi kan vaksinere mot.

I Australia har vaksinen vært gratis for 12-13-årige jenter siden 2007, og i 2013 ble gutter sluset inn i programmet. Dermed ble jentene mindre utsatt for smitte, og guttene slipper symptomer som kjønnsvorter.

I dag blir vaksinen tilbudt alle under 19 år.

Og tallene taler for seg selv. Nesten 75 prosent av landets 15-åringer er i dag HPV-vaksinert, og andelen av unge med HPV er i fritt fall.

I 2005 var over hver femte australier mellom 18 og 24 år smittet med HPV – i 2015 var tallet falt til bare 1,1 prosent.

Enda færre i dag

Siden 2015 har tallet blitt enda lavere, anslår forskerne. Det skyldes såkalt flokkimmunitet, altså at vaksinerte personer er årsaken til at ikke-vaksinerte unngår smitte.

Nå vil også antallet kreftpasienter falle, spår forskerne.

Du kan lære mye mer om hvordan vaksiner fungerer og bli med til forskernes frontlinje når de store epidemiene skal bekjempes. Tegn et abonnement på Illustrert Vitenskap.