manneinfluensa

Østrogen beskytter kvinner mot influensa

Ny forskning viser at menn blir hardere rammet av influensa enn kvinner.

20. januar 2016 av Karine Kirkebæk

Det ser ut til at et team med amerikanske forskere kan avgjøre diskusjonen mellom menn og kvinner om hvorvidt menn sutrer mer enn kvinner når de har influensa.

Forskerne ved Johns Hopkins University i USA har funnet frem til at det kvinnelige kjønnshormonet østrogen beskytter mot influensavirus A. Resultatet er nettopp offentliggjort i American Journal of Physiology.

Tidligere undersøkelser har vist at østrogen også har en beskyttende effekt mot virus som hiv, hepatitt C og ebola.

Mindre influensa hos kvinner

Et virus forårsaker sykdom ved å infisere en celle og lage kopier av seg selv inni "vertscellen".

I forsøket tok forskerne celler fra innsiden av nesen fra 10 menn og 42 kvinner – det er denne type celler som oftest blir smittet med influensa.

I en petriskål utsatte forskerne cellene for en type østrogen kalt 17?-estradiol og et legemiddel som heter SERM (selective estrogen receptor modulator), som har en østrogenlignende effekt.

Deretter tilføyde de et influensavirus A i petriskålen og kunne se at østrogenet og SERM reduserte influensaens evne til å formere seg i cellene fra kvinnene – men ikke i dem fra mennene.

Ingen hjelp å få

De kvinnelige cellene ble behandlet med østrogen eller SERM 72 til 24 timer før de ble utsatt for influensa. Behandlingen gjorde dem langt mer motstandsdyktige mot viruset, og de inneholdt da også adskillig færre influensavirus enn de mannlige cellene gjorde.

Selv celler fra menn som hadde fått tilført østrogen, var ikke blitt mer motstandsdyktige mot influensaen. Grunnen til det er at de kvinnelige cellene påvirkes langt mer av østrogen enn de mannlige. Og det gjør de fordi kvinner selv produserer store mengder av østrogen, og at cellene deres er kodet til å reagere på det.

Det tyder på at kvinners østrogen beskytter dem mot influensa. En beskyttelse som menn ikke har eller kan oppnå kunstig.