nb_u45 fluvacc

Influensavaksine består av kastrert virus

Stadig flere slipper unna vinterens hoste, snørr, feber og vondt i halsen ved å la seg vaksinere mot influensa. Selve vaksinen skapes fra et dyrket virus som er uskadeliggjort.

6. november 2014 av Carsten Nymann

Hvert år – hele ni måneder før influensasesongen setter inn – velger verdens helseorganisasjon, WHO, fire varianter av influensa som sannsynligvis vil florere blant store deler av verdens befolkning.

Ut fra disse fire syntetiseres vaksiner som det tar opptil seks måneder å fremstille. Hovedbestanddelen i alle influensavaksiner er nemlig dyrket influensavirus.

Influensa dyrkes i hønseegg

Ifølge vitenskapsmagasinet Wired bruker de fleste legemiddelselskapene befruktede hønseegg til å dyrke vaksinene i.

Viruset injiseres i væskelaget mellom skall og fosterhinne, der det formeres opp. En sentrifuge skiller deretter virus fra eggproteiner.

Nå står forskerne med masse smittsomt virus. Et formaldehydmolekyl blir tilført. Det kortslutter proteiner i viruset slik at det ikke lenger gjør oss syke.

Løsningsmiddel stagger influensa

Da viruset mangfoldiggjorde seg i egget, stjal det fettmembran fra egget for å holde på proteiner og arvemateriale.

Et løsningsmiddel helles nå i miksturen. Det trekker fettet til seg og etterlater de eksponerte virusrestene. Dette reduserer risikoen for bivirkninger når man tar vaksinen.

Influensamiddel i gelatin

Nå gjenstår det bare å tilsette gelatin som gjør vaksinen lett å lagre, og konserveringsmiddel som holder bakterier og sopp unna.

Deretter distribueres vaksinene til legekontorer over hele verden.