VIRUSDREPER

Et mikroskopisk protein gjemt i hudslimet til denne giftfrosken gjør kål på den svært utbredte H1-influensaen.

© Sanil George / Jessica Shartouny

Froskeslim dreper aggressiv influensa

Influensa-viruset H1 står bak hundretusenvis av årlige dødsfall, men nå har forskerne funnet et lovende virus-middel i huden til en slimete, indisk giftfrosk.

3. mai 2017 av Mikkel Skovbo

Omkring 500.000 mennesker dør hvert år av influensa.

En av de verste synderne er viruset H1, som det er vanskelig å beskytte seg mot. Årsaken er at det hele tiden muterer og endrer karakter. Det så vi bl.a. under svineinfluensaen i 2009, som tok livet av over 18.000 personer, og ikke minst spanskesyken, som førte til minst 40 millioner dødsfall i 1918 og 1919.

Nå har forskere fra Emory University i USA og Rajiv Gandhi Center for Biotechnology i India oppdaget et nytt våpen mot influensa-varianten: et virusdrepende protein fra hudslimet på en indisk giftfrosk.

– Jeg falt nesten av stolen, sier Joshy Jacob, som er professor i mikrobiologi ved Emory University.

Forsøksdyr overlever dødelig dose H1

Forskerteamet undersøkte slimet til frosken Hydrophylax bahuvistara. De lette etter små proteiner – såkalte peptider – som er kjent for å ha en bakteriedrepende effekt.

Til sin overraskelse fant de et peptid som også kunne binde seg til proteiner på overflaten av H1-viruset.

Forskerne testet straks peptidet, som har fått navnet urumin etter et gammelt indisk sverd, ved å sprøyte det opp i nesa på mus og utsette dem for en dødelig dose H1-virus. Alle musene overlevde.

Slimforskere kan bli helter

Oppdagelsen er lovende, og froske-peptider kan bli et viktig våpen mot influensa-pandemier i fremtiden.

Når dagens medisiner står maktesløse overfor muterte og resistente virus-varianter, kan peptider bli menneskehetens ess i ermet.

Det krever imidlertid at vi finner en måte å bruke peptider i mennesker uten at kroppens enzymer bryter dem ned.

Det arbeider forskerteamet med for tiden, og de forsøker å finne flere froske-peptider som kan angripe bl.a. denguefeber og zikavirus.