Hvorfor fryser vi når feberen stiger?

Min sønn, som nettopp har fått influensa, spør meg: ”Mor, hvorfor fryser jeg når feberen stiger? Kroppen blir jo varmere.” Kan dere hjelpe meg med et svar?

30. november 2016

Når vi får feber, er det hjernen som gir beskjed om å heve temperaturen i kroppen.

Det skjer i praksis ved at blodkarene – spesielt i huden – trekker seg sammen, og i noen tilfeller skjer det sammentrekninger i musklene.

Muskelsammentrekningene bidrar til å skape varme, mens reaksjonen i huden gjør at varmetapet blir mindre. Nøyaktig de samme mekanismene setter hjernen i gang når vi blir kalde, og derfor oppfatter vi det ubevisst som om vi fryser.

De aller fleste tilfellene med feber skyldes infeksjon. Når immunsystemet møter inntrengende mikroorganismer, blir det blant annet produsert såkalte pyrogener.

Idet de når frem til hjernens temperaturregulerende sentrum, blir det dannet stoffer som prostaglandin, som får temperaturen i hypothalamus til å stige.

Hypothalamus fungerer som kroppens termostat. Temperaturen i termostaten er alltid ”riktig”, og når hjernen konstaterer at temperaturen i hypothalamus er høyere enn i resten av kroppen, vil den gi beskjed om at temperaturen straks må heves.

Det skjer via det autonome nervesystemet, samtidig som hormonliknende stoffer også spiller en viss rolle.

Så lenge feberen holder seg konstant, vil vi verken fryse eller svette. Men når feberen er på vei nedover igjen, vil vi oppleve den velkjente svettereaksjonen.

Få et godt tilbud på Illustrert Vitenskap

Få 3 utg. av Illustrert Vitenskap til 79,00. Klikk her.