Epidemi

Historiens 10 verste epidemier

Menneskeheten har alltid kjempet mot virus og bakterier, som har skapt noen av de største og verste sykdomsutbruddene i historien. Men hvilke 10 epidemier har vært de verste?

1. februar 2018 av Sara Sivertsen & Henrik Elling

Topp 10: Historiens verste epidemier

Menneskeheten har alltid kjempet mot virus og bakterier, som har skapt noen av de største og verste sykdomsutbruddene i historien. Sykdommer er blitt utryddet, andre kjemper vi fortsatt mot, mens vi forsøker å forberede oss på nye og muterte sykdommer.

1. Kopper: Utryddet nesten et folkeslag

Antall døde: 300–500 millioner.

Dødstallet må regnes i millioner, og leger verden over ser utryddelsen av kopper som en av 1900-tallets største medisinske bragder.

I minst 500 år herjet sykdommen på alle kontinenter. I Sør-Amerika utryddet den nesten et helt folkeslag, og i Europa døde rundt 400 000 årlig av de væskende byllene som angrep utvendig og drepte når de traff på innvoller som nyrer, lever og blære.

Oppimot 35 prosent av ofrene døde, og de overlevende ble ofte blinde etter koppeangrepene som også skjemmet kroppen med svært karakteristiske arr.

2. Svartedauden: Drepte en tredel av Europas befolkning

Antall døde: Rundt 200 mill.

Kraftige indre blødninger, byller store som epler og koldbrann.

Før antibiotika var oppfunnet, slo pesten til med grusom og dødelig kraft og utryddet fra 1300- til 1700-tallet store deler av Europas befolkning i flere omganger. Sykdommen ble forårsaket av Y. pestis-bakterien, som overføres ved hjelp av lopper.

På lumsk maner evner bakterien å undertrykke immunsystemets forsvarsmekanismer som produksjon av antistoffer, og dreper i stedet vertsorganismen.

Epidemi - pest

Bakterien Y. pestis føres inn gjennom huden til kroppen bl.a. ved loppebitt.

© G.D. Gaugler/Sca npix

3. Spanskesyken: Immunforsvaret gikk amok

Antall døde: 50–100 mill.

I kjølvannet av første verdenskrig begynte unge hjemvendte krigsveteraner plutselig å bryte sammen. De neste to årene herjet historiens første verdensomspennende epidemi som førte til at nesten en tyvendedel av hele Jordens befolkning døde.

Senere undersøkelser har vist at den influensalignende sykdommen fikk immunforsvaret til å aktivere bortimot 150 forskjellige antistoffer på samme tid.

Reaksjonen kalles en sytokinstorm og utgjør størst belastning for unge menn med godt fungerende immunforsvar. Derfor slapp barn, eldre og svake personer lettere unna spanskesyken.

4.Kolera: En dødelig diaré

Antall døde: 200 000 hvert år.

”Samme farge som risvann og en ram stank av fisk.”

Slik beskriver ofrene de oppimot 20 literne diaré som fosser ut av en kolerarammet hver dag.

De syke står i fare for å dø av den kraftige dehydreringen, særlig i områder med dårlig tilgang til rent vann. Kolera smitter via drikkevann, og derfra finner bakterien veien til fordøyelsessystemet og borer seg inn i veggene i tarmen.

Der forårsaker den krampe og diaré – og innleder en ond sirkel.

Den voldsomme avføringen fører kolerabakterien videre til mer vann, og slik smitter den stadig flere. Sykdommen kan oftest kureres med rikelige væskeinntak eller i verste fall intravenøs væsketilførsel.

Kolera epidemi

Kolerabakterien er en av få som kan overleve i magesyre.