Havsvamp MRSA

Havsvamp dreper MRSA-bakterie

Forskere har oppdaget et naturlig stoff i en arktisk havsvamp som eliminerer mer enn 98 prosent av marerittsbakterien MRSA.

30. juni 2016 av Nanna Vium

I det iskalde havet omkring Antarktis har en gruppe forskere, fra blant annet University of South Florida, nettopp gjort et overraskende funn som kan bli et viktig våpen mot den antibiotikaresistente MRSA-bakterien.

De har nemlig oppdaget en havsvamp langt nede i havets salte dyp som kan drepe hele 98,4 prosent av MRSA-bakterien, også kalt methicillin-resistant staphylococcus aureus.

Forsvarer seg mot bakterier

Det er et naturlig stoff inne i havsvampen ’Dendrilla membranosa’, som i en laboratorietest har vist lovende resultater i kampen mot MRSA.

Stoffet er døpt ’darwinolide’ og er en del av svampens forsvarsmekanismer mot de tøffe omgivelsene i det arktiske dypet.

– Havsvamper er ikke beskyttet av skall, og de kan ikke bevege seg rundt. Det gjør svampene utsatt for bakteriene i vannet, forklarer James McClintock, som er en av forskerne som står bak undersøkelsen, til Sciencealert.com.

Utvikler giftige stoffer

Havsvampenes løsning er å produsere en hel rekke ulike giftstoffer som er rettet mot bakterier. Ett av de stoffene er nettopp darwinolide, som forskerne nå har klart å utvinne.

Neste skritt er å finne ut akkurat hvordan stoffet bekjemper MRSA, og om det kan utvikles til en behandling en dag.