Din fødselsdag bestemmer allergi

Fødselsdagen din kan avgjøre om du blir allergiker

Er du født om våren eller om høsten? Det har ifølge ny studie betydning for om du vil utvikle allergi.

8. april 2016 av Sarah Stilling Skrivergaard

Rennende nese, nysing, røde øyne, tung pust, kløe og tett nese.

Det er ikke morsomt å være allergiker.

Nå viser det seg at det er fødselsdagen din som kan være årsaken til de irriterende symptomene.

Fant allergi hos høstbarn

En ny studie fra University of Southampton viser at personer som er født på høsten, har en høyere risiko for å få eksem, sammenlignet med vårbarn.

Men også vinterbarn har større risiko for å utvikle astma.

Forskerne foretok epigenetiske skanninger på DNA-et til 367 personer fra den britiske øya Isle of Wight. Barna var født i 1989 eller 1990.

Epigenitikk henviser til endringer som skjer utenom selve DNA-sekvensen. Disse eksterne endringene slår gener «av» eller «på», men forandrer ikke DNA-sekvensen. I stedet endres hvordan cellene «leser» genene.

De undersøkte hvor mottagelige hver person var med hensyn til å utvikle allergier, og om forsøkspersonene hadde fått høyfeber, astma eller eksem da de var 1, 4, 10 og 18 år gamle.

Ut fra DNA-prøvene kunne forskerne konkludere med at spesielle epigenetiske tegn var koblet til hvilken årstid barna var født i.

Fødselsdag har ikke bare betydning for allergi

Det er ikke bare allergi, men også andre sykdommer, som påvirkes av fødselsdagen.

I fjor viste en studie fra Columbia University i New York at personer som er født i mars, har risiko for å få hjerte/kar-sykdommer.

Til gjengjeld er mars-barn godt beskyttet mot luftveissykdommer, mens det er omvendt for oktober-barn.