nb_u43 ebola chimpanzee

Sjimpansevirus mot ebola

Et serum mot ebola skal testes i Liberia i løpet av uker. Samtidig kjemper forskere over hele kloden om å skape en vaksine fra overraskende ingredienser som apevirus.

23. oktober 2014 av Carsten Nymann

Blod, tobakksplanter og sjimpansevirus. Det er bare noen av de eksotiske ingrediensene som forskere på tvers av verden forsøker å koke sammen til en virksom vaksine mot ebola.

I løpet av få uker forventer verdens helseorganisasjon WHO å kunne teste et serum i Liberia, som med 4665 tilfeller er hardest rammet av sykdommen.

Serumet er basert på antistoffer fra blodprøver av personer som har overlevd sykdommen.

Antistoffer spenner ben på ebola

WHO holder for tiden på å etablere et samarbeid i både Liberia, Sierra Leone og Guinea, noe som skal sikre at det raskt blir samlet inn blodprøver fra overleverne.

Serumet fungerer ved at antistoffene – som er proteiner – kobler seg til ebolaviruset og hindrer det i å gå inn i pasientens celler.

Ebolavaksiner klar i januar

For å få bukt med ebola kreves imidlertid en vaksine som kan gis til ikke-smittede personer i risikosonen, og dermed hindrer at sykdommen sprer seg.

Her har en hel rekke eksperimenter fått opp farten, og WHO forventer at to vaksinemuligheter kan testes i Vest-Afrika allerede i begynnelsen av januar.

Sjimpansevirus skal drepe ebola

En av de to spydspissene i kappløpet, Okairos AG, er syntetisert fra et modifisert forkjølelsesvirus fra sjimpanser, samt et ebolaprotein.

Rett i hælene på Okairos kommer produktet VSV-EBOV, utviklet av kanadiske myndigheter, som testes på frivillige forsøkspersoner i bl.a. Tyskland.

Også det kanadiske farmakologiselskapet Tekmira, danske Bavarian Nordic og amerikanske MAPP lover å ha store mengder vaksiner klare i løpet av få måneder.

Vidundermiddel lagd på tobakksplanter

Sistnevnte står bak produktet ZMapp, som i august ble gitt til de amerikanske hjelpearbeiderne Kent Brantly og Nancy Writebol, som ble kurert for ebola.

ZMapp er skapt ved å dyrke noen bestemte proteiner som setter immunforsvaret i beredskap og hindrer viruset i å skape kopier av seg selv i pasientens celler.

Proteinene dyrkes i en tobakksplante i takt med at den vokser, noe som gjør fremstillingsprosessen langsom. Men MAPP sier nå at firmaet har fått optimalisert prosessen, slik at vaksinen kan produseres i stor skala.