Hvorfor dreper noen virus vertsorganismene?

Hvordan kan det ha seg at visse virus som hiv og ebola er så aggressive at de tar livet av vertsorganismen? Er ikke dette en form for indirekte selvmord?

Virus er mikroorganismer som er avhengige av levende celler for å formere seg. Derfor er alle virus nødt til å invadere celler hos planter, dyr eller mennesker og overta funksjonene deres for å være i stand til å danne nye virus og spre seg. Det er stor forskjell på virus. Noen forårsaker overhodet ikke sykdom, andre blir lett nedkjempet av immunsystemet, mens en del kan føre til alvorlig sykdom og død. Vi vet ikke hvorfor det er slik. Det kan umiddelbart se ut som om de mest aggressive virusene har lagt seg på en selvmordskurs. For eksempel dreper ebola- og hantavirus som regel ofrene i løpet av noen få dager, men samtidig er disse virusene uhyre smittsomme. Det betyr at de nesten alltid rekker å infisere et nytt offer før det første bukker under. Moderne karantenetiltak har imidlertid gjort livet litt vanskeligere for de dødelige virusene. Men hvis de ikke greier å finne et nytt offer i tide, har de enda et kort i ermet. Mange av dem kan nemlig overleve i andre arter som ikke selv blir rammet av sykdommen. For de virusene som er farligst for mennesker, gjelder det særlig aper, men også flaggermus kan fungere som friske smittebærere. På denne måten kan et virus overleve ubemerket i årevis, helt til det på ny kommer i kontakt med mennesker og forårsaker en ny epidemi.