chip og dipp

Dobbeltdypp med chips kan være livsfarlig

Du risikerer å få lungepest hvis du deler dippskål med en dobbeltdypper.

7. januar 2016 av Karine Kirkebæk

Du har spist halvparten av chipsen din som var badet i dipp. Hva gjør du? Enten er du en av dem som dypper den igjen. Eller så er du det ikke.

Her kommer George Costanza i tv-serien Seinfeld i en korporlig diskusjon pga. et dobbeltdypp.

Men er det forsvarlig å dyppe chipsen i dippen to ganger? Det gir forskere ved Clemson University i South Carolina nå svaret på én gang for alle i mediet The Conversation.

Hvilke bakterier kan du rake til deg?

Den amerikanske forskningen viser at du bør være oppmerksom på om du deler skål med en dobbeltdypper. Det kan nemlig redde deg fra bakterier og virus som overføres ved f.eks. hoste og nys:

• Lungepest

• Tuberkulose

• Influensa

• Legionærsyke

• SARS

Ikke helt overraskende kommer forskningsresultatet nettopp fra USA, for amerikanerne har nemlig et implementert uttrykk for flerdypperiet: double-dipping.

Forskerne ville finne ut om bakterier fra munnen kan hoppe fra chipsen og sette seg i dippen – klar til å kaste seg over den neste som dypper sin chips.

Bakterier fester seg til kjeks med spytt

Forsøket ved Clemson Universitys første fase gikk først ut på å sammenligne antallet av bakterier på en kjeks det var tatt en bit av og en kjeks uten bitemerker og kontaminert spytt.

Begge kjeksene ble lagt i vann, og vannet med den oppløste kjeksen det var tatt en bit av, inneholdt tusen flere bakterier pr. milliliter vann enn vannet med den hele kjeksen.

Neste trinn i forsøket var å måle bakterier i en dipp etter at den hele og den avbitte kjeksen hadde fått seg en dukkert i den. Altså det som tilsvarer et enkelt dypp og et dobbeltdypp.

1000 bakterier pr. ml. dipp

Etter et enkelt dypp kunne ikke forskerne måle bakterier i dippen.

Men etter et dobbeltdypp fant forskerne fem ganger flere bakterier – 1000 bakterier pr. milliliter dipp – . I forsøket brukte de en salsadipp.

To timer etter de to dyppene var antallet av bakterier falt til ca. 150– 200 bakterier pr. milliliter dipp. Det skyldes at salsaen har en pH-verdi på fire, og er derfor sur og tar etter hvert livet av de ubudne bakteriene.