Mosquito 16/2014

Mygg med mordergen skal utrydde denguefeber

I Brasil slippes hver uke en halv million spesialdesignede mygg ut i naturen på et unikt oppdrag: de skal pare seg med ville mygg og få avkommet til å dø. Målet er sammen med myggene å utrydde den myggbårne sykdommen denguefeber.

8. oktober 2014 av Malene Breusch Hansen

Denguefeber dreper 25 000 hvert år

Hvert år blir 100 millioner mennesker smittet med sykdommen denguefeber, og for 25 000 av dem er sykdommen fatal.

Denguefeber overføres av myggarten Aedes egypti. I motsetning til malariamyggen som stikker sine ofre om natten, er Aedes egypti aktiv om dagen, og det gjør det svært vanskelig å beskytte seg mot myggens smittende stikk.

Mygg bekjempes med ... mygg

Derfor har den britiske virksomheten Oxitec tatt i bruk et helt annet våpen i kampen mot viruset enn de tradisjonelle myggnettene og insektmidlene: de bekjemper denguemyggene med mygg.

De britiske forskerne har skapt en helt spesiell mygg med en genetisk feil. Når den genmodifiserte hannmyggen settes ut i det fri og parer seg med en vill hunnmygg, gir han genfeilen videre til avkommet, som ikke vil være i stand til å utvikle seg til nye, voksne mygg. I stedet dør avkommet som larver.

Ved å komme myggene til livs fjerner forskerne også risikoen for at befolkningen blir smittet med denguevirus.

82% mygg døde i forsøk

Metoden er testet i forsøk i naturen. Første gang de spesialdesignede myggene ble sluppet fri var på Caymanøyene i 2010, der 82 prosent av myggene i forsøksområdet døde. Se videoen av det første myggutslippet nedenfor.

Siden er myggene også satt ut tre forskjellige steder i Brasil, der mellom 79 og 96 prosent av myggbestanden i områdene er blitt utryddet. Et av forsøkene er fortsatt i gang, mens andre nye er på tegnebrettet.

Neste motstander: Malaria

Hvis metoden viser seg å fungere på sikt, håper Oxitec å kunne utvide bruken av myggvåpenet til også å kjempe mot en annen myggbåren sykdom som har 40 ganger så mange liv på samvittigheten: malaria, som hvert år dreper ca. én million mennesker.

Les mer om de genmodifiserte myggene og myggfabrikken i Brasil som masseproduserer dem i Illustrert Vitenskap nr. 16. Der kan du blant annet få svar på hvordan forskerne dyrker myggene med mordergenet, og få innblikk i de suksessfulle forsøkene.