sæd af hud

Sterile menn kan dyrke frisk sæd av egne celler

En ny teknikk gjør at sterile hannmus med dårlig sædkvalitet kan få biologiske unger. Forskere kan nå lage frisk og viril sæd av farens celler i et laboratorium.

3. mars 2016 av Karine Kirkebæk

Banebrytende forskning tar fertilitetsbehandling til helt nye høyder: I fremtiden kan menn med dårlig sædproduksjon dyrke frisk sæd av for eksempel hudceller.

Infertilitet hos menn kan skyldes flere ting: manglende hormoner til å danne sæd, manglende sædproduksjon i testiklene eller et dårlig eller mangelfullt utløp av sædceller fra testiklene.

Friskere sæd enn musens egen

For å hjelpe menn med manglende sædproduksjon har et kinesisk forskerteam i et forsøk med mus skapt levedyktig og langt friskere sæd enn musens egen i en laboratorieskål. Den nye sæden befruktet deretter et museegg. Det er nettopp blitt offentliggjort i tidsskriftet Cell Stem Cell.

Men det var ikke bare i petriskålen at befruktningen var vellykket. Den inseminerte hunnmusen fødte friske unger som selv var i stand til å avle på naturlig vis.

Sæd skapt i laboratorium

Å skape kunstige sædceller har tidligere vist seg å være vanskelig fordi kjønnsceller som sædceller dannes ved den kompliserte reduksjonsdelingen av celler – meiose. En prosess som hos mennesker reduserer 46 kromosomer til 23.

De kinesiske forskerne har lykkes med å etterligne kroppens sædproduserende maskineri ved å hente ut stamceller fra et musefoster og dyrke dem sammen med celler fra en musetestikkel.

Slik lyktes det å skape umodne sædceller, også kalt spermatider, som ble injisert direkte i en eggcelle. Og deretter ble det befruktede egget plassert i livmoren på en hunnmus, som senere fødte friske unger.

Sæd skal hjelpe barnløse

Eksperter har tro på at teknikken i fremtiden kan skape sæd fra menns hudceller.

• Nåværende kunstig befruktning virker ikke for så mange par, men vi håper at vår forskning er en vesentlig forbedring når det gjelder infertile menn, sier mannen bak forskningen, professor Jiahao Sha ved Nanjing Medical University, til The Independent.