Kan en operasjon utføres 100 prosent sterilt?

1. september 2009

Under en operasjon sørger man for at alt som kommer i direkte kontakt med såret – altså kirurgiske instrumenter, kompresser, væsker, selv kirurgens hansker – er helt sterile. Det skjer blant annet ved damp-sterilisering under trykk ved 121 °C i 15 minutter, tørrsterilisering ved 160 °C i to timer eller ved bestråling med gamma- eller betastråler. Alle disse metodene sikrer at sannsynligheten for at bare en eneste mikro-organisme har overlevd, er mindre enn 0,0001 prosent. Til gjengjeld er det i praksis umulig å holde resten av operasjonssalen, legene, sykepleierne og pasienten selv helt sterile. Selv om man rengjør grundig, lufter ut med steril luft og opprettholder et svakt overtrykk i operasjonssalen slik at mikroorganismer ikke kan fyke inn når dører åpnes, vil det alltid være noen mikroorganismer til stede. Og er uhellet ute, kan de naturligvis virvles opp og havne i pasientens sår. Imidlertid vil det i de færreste tilfellene utgjøre noen katastrofe, for én bakterie eller soppspore eller ett virus er ikke nok til å starte en infeksjon. Mikroorganismene må kjempe aktivt mot immunforsvaret, og derfor må de være mange bakterier om oppgaven, slik at de blir i stand til å skille ut stoffene som svekker kroppens forsvarsmekanismer.