tape terahertz scanner

Vanlig tape kan røntgenfotografere en finger

En vanlig taperull kan brukes til mer enn gaveinnpakning. Den sender nemlig ut både lys, røntgenstråling og de svært lovende terahertzstrålene. Videoen viser at forskerne røntgenfotograferer en finger ved hjelp av tape.

4. desember 2013

Les om Terahertzstråler

Les artikkelen om Terahertzstråler – elektromagnetiske bølger som er i stand til å "se" gjennom f.eks klær og avsløre om man bærer våpen eller sprengstoff under frakken.

Som abonnent kan du lese artikkelen på nettet ved å klikke på knappen her.

Tape kan røntgenfotografere

Helt vanlig tape kan brukes til mye mer enn gaveinnpakning og oppheng av plakater på barnas rom. Forskere ved University of California oppdaget i 2008 at tape sender ut røntgenstråling kraftig nok til å røntgenfotografere en finger. Se hvordan i videoen:

Tape sender også ut terahertzstråler

I tillegg til røntgenstråling sender tape også ut synlig lys når den trekkes av rullen. (Finn et mørkt rom og se etter selv.)

De mange strålingstypene fikk fysikerne Joseph Horvat and Roger Lewis ved University of Wollongong i New South Wales, Australia, til å undersøke om tapen også sender ut de lovende terahertzstrålene, og de fikk antagelsen bevist i aller første forsøk.

Når tapen dras av rullen, blir limsiden positivt ladet, og baksiden av tapen som den satt fast på, blir negativt ladet. Når ladningsforskjellen blir stor nok, strømmer elektronene fra den positive til den negative overflaten. Når de treffer overflaten, minsker farten, og de sender ut terahertzstråling.

T-stråler har store perspektiver

Terahertzstråler er elektromagnetiske bølger som er i stand til å "se" gjennom bl.a. klær og avsløre om man bærer våpen eller sprengstoff under frakken. Det skyldes at alle stoffer reflekterer T-strålene forskjellig og derved har unike "fingeravtrykk".

Forskerne er nå i ferd med å utvikle en håndholdt skanner til bruk for bl.a. politi og sikkerhetsvakter, og håpet er at tapens enkle måte å danne T-strålingen på en dag blir praktisk mulig å utnytte.