Håndholdt detektor finder kræft

Håndholdt detektor finner kreft

Forskerne kan nå oppspore selv tidlige stadier av kreft med en håndholdt kreftdetektor som bruker mikrobølger til å finne svulstene.

10. mars 2016

Når Leonard ”Bones” McCoy, Star Trek-legen om bord på romskipet Enterprise, skal undersøke et medlem av besetningen, peker han bare på pasienten med en såkalt tricorder som da straks stiller en nøyaktig diagnose.

Tricorderen fra Star Trek inspirerte virkelighetens kreftdetektor.

Nå har ingeniører ved amerikanske Stanford University oppfunnet et apparat med – nesten – samme potensial. De har utviklet en håndholdt detektor som ved hjelp av mikrobølger og ultralyd kan spore tidlige stadier av kreft.

Mikrobølger avslører sykdom i kroppen

|

Når fremtidens lege vil undersøke en pasient ved mistanke om kreft, tar hun bare tricorderen og peker på området der svulsten trolig befinner seg. Ideen bak er enkel:

1. Den håndholdte tricorderen sender ut mikrobølger.

2. Mikrobølgene absorberes av vevet – både det friske og det syke.

3. Mikrobølgene omdannes til varme, og når varmen utvikler seg, skapes det karakteristiske ultralydbølger.

4. Ultralydsignalene oppfanges av en såkalt deducer – et lydhode – og omdannes til et bilde av kreftsvulsten.

Mikrobølger får molekyler til å vibrere

Stanford-forskernes tricorder er mikrobølgebasert. Når mikrobølger treffer et materiale, får de molekylene til å vibrere slik at de utvikler varme – og varmeutviklingen er helt avhengig av materialet.

Vibrasjonene fra molekylene sender ut karakteristiske bølger av ultralyd som kan omsettes til bilder, akkurat slik vi kjenner det fra blant annet ultralydskanninger.

Kreft kan oppdages med annet enn mikrobølger

Andre amerikanske forskere har utviklet en liten brikke av silisium som kan oppdage kreftceller hvis de flyter rundt i blodet. Les mer i artikkelen:

HVA ER MIKROBØLGER?

Mikrobølger er elektromagnetiske bølger akkurat som radiobølger og synlig lys.

Mikrobølgene er nyttige fordi de kan transportere og overføre energi – en egenskap som blant annet benyttes til å varme mat i en mikrobølgeovn.