heart

Hvordan virker et kunstig hjerte?

Fungerer et kunstig hjerte fullstendig som et naturlig hjerte? Og hva med holdbarheten?

7. april 2014

Det naturlige hjertet

Et naturlig hjerte slår cirka 70 slag per minutt, og hvert slag sender rundt åtte centiliter blod rundt i kretsløpet. Høyre hjertekammer pumper blodet ut i lungene der det opptar oksygen, mens hjerteslagene fra det venstre hjertekammeret sørger for friskt blod til vevet i kroppen.

Fransk firma utvikler kunstig hjerte

Det franske selskapet Carmat har nettopp utviklet et hjerte som imiterer det naturlige hjertet. Carmats hjerte er godkjent for testing på mennesker i blant annet Belgia.

Carmats kunstige hjerte veier 900 gram og består av to kamre atskilt av en biomembran. Både membranen og hjerteklaffene er belagt med celler fra kuer.

Forskerne bak hjertet håper at biomaterialet vil hindre blodet i å koagulere, noe som er en av de store utfordringene ved kunstige hjerter. Det kunstige hjertet får energi fra to litiumionebatterier som brukeren bærer i beltet. Det kunstige hjertet kan holde ut i minst 230 millioner hjerteslag, noe som tilsvarer en driftstid på fem år.

Kunstigt hjerte kan redde mange menneskeliv

Blir hjertet en realitet, vil det bli til hjelp for mange. På verdensbasis lider minst 100 000 personer av kardiomyopati, altså av defekter i både høyre og venstre hjertekammer.

Disse kan i dag bare reddes av et hjerte fra en donor, men donorhjerter finnes det bare cirka 4000 av i året.

Tidligere forsøk med kunstige hjerter har gitt pasienten bare en måned ekstra levetid.REUTERS/SCANPIX

Stamceller lager fremtidens hjerte

Et kunstig hjerte er ikke nødvendigvis mekanisk. I 2013 dyrket forskere stamceller som utviklet seg til hjerteceller. Etter 20 dager begynte cellene å trekke seg rytmisk sammen, akkurat som et naturlig hjerte. Men hjertevevet var svakt, og cellene mye løsere pakket.

Forskerne håper at kunstig vev en dag kan erstatte skadede deler av et hjerte – og kanskje med tiden et helt hjerte.