laser canon

Gigantisk strålekanon til kamp mot kreft

Kampen mot kreft: Nytt våpen mot dyptliggende svulster står klar til bruk

30. april 2013

Universitetsklinikken i Heidelberg tar nå i bruk verdens største dreibare strålekanon, kalt ”Gantry”. Innvielsen av ”Gantry” markerer kompletteringen av et stort stråleanlegg som har vært under konstruksjon siden 2000.

Bruker strøm som en småby

De tyske forskerne har store forventninger til maskinen, som veier 670 tonn og bruker like mye strøm som en småby. For strålekanonen sender nemlig ut stråler av såkalt tunge ioner og protoner mot kreftsvulster med til nå uhørt presisjon og dybde. Mens røntgenstråler avgir størsteparten av energien noen få centimeter inne i kroppen, kan stråling med tunge ioner nå 30 centimeter inn.

Når alle kroppens kriker og kroker

Bestråling med tunge ioner og protoner er tidligere kjent fra fire behandlingssteder rundt om i verden, men det er bare ved klinikken i Heidelberg at man er i stand til å by pasienter behandling med en dreibar strålekanon. Den kan rotere 360 grader rundt pasienten og nå inn til alle avkroker inne i menneskekroppen. Strålene kan styres med cirka én millimeters nøyaktighet.

Legene tør derfor også bruke det nye anlegget til å bestråle svulster som har vokst frem i kritisk nærhet til livsviktige nerver og organer.

Ioner

Atomer eller atomgrupper som har mistet eller tatt opp et eller flere elektroner, og som derfor har fått en positiv eller negativ elektrisk ladning. Alle atomer kan ioniseres.