muslingelim TOP

Blåskjell-lim lynlapper sår

Blåskjellets hypersterke protein-binding har inspirert forskere til å utvikle et biologisk sårlim som kan stanse blødninger på ett minutt og lappe sår – uten å etterlate arr.

20. april 2016

Alle som har forsøkt å få løs blåskjell, vet hvor godt de små bløtdyrene sitter fast på steiner og havbunn.

Inne i blåskjellet er det en musling. Den har en fot som brukes til å krype rundt med, og skiller ut et protein som fungerer som et sterkt, vannfast lim.

Denne evnen har inspirert sørkoreanske forskere til å skape en ny type kirurgisk lim, som kanskje kan bli et alternativ til nål og tråd, klemmer og sårlim av syntetiske materialer.

Muslinglim etterlater ikke arr

Limet, som har fått navnet LAMBA (light-activated, mussel protein-based bioadhesive), kan lukke sår og stanse blødninger på under 60 sekunder, uten å etterlate synlige arr.

Som navnet antyder brukes lys til å skape en fotokjemisk reaksjon i limet, som på kort tid forsterker bindingene mellom proteinene og dermed gjør limet sterkere.

Sårlim gjør det mulig å lukke sår uten nål og tråd, og uten klemmer. Med det nye muslinglimet kan legene også lappe sår på indre organer.

Prosessen som får limet til å herde og lukker såret, baserer seg på aminosyren tyrosin, som under belysning danner sterkere bånd, såkalte dityrosiner, mellom proteinene.

Stoffet finnes dessuten i vingene til øyenstikkere, som forskere også har undersøkt i arbeidet med limet.

I tillegg til vanlige sår på huden kan muslinglimet vise seg særlig nyttig til å lappe sammen sår på for eksempel indre organer, hvor det kan være problematisk å bruke nål og tråd eller syntetisk lim.

Naturen inspirerer mennesket hele tiden