MRSA-bacteria

Lys kan avlive bakterier på sykehus

Intensivt lys kan drepe farlige sykehusbakterier, viser forsøk i Skottland.

Forskere ved University of Strathclyde i Skottland har skapt en ny type desinfeksjonsmiddel som tar livet av farlige sykehusmikrober, bl.a. de fryktede, multiresistente Clostridium difficile og MRSA (methicillin-resistant Staphylococcus aureus).

Det har vist seg at intensivt lys av typen HINS (high intensity narrow spectrum) kan få smittespredende mikroorganismer til selv å produsere giftige stoffer som dreper mikrobene. Konklusjonen etter to års tester på et sykehus i Glasgow er at lyset er 60 prosent mer effektivt mot bakterier og soppsporer enn bare renhold. Lyset påvirker både luften og alle synlige overflater, og det gjør det enkelt å foreta kontinuerlig bakteriebekjempende behandling overalt i gangarealer, operasjonssaler og isolat.

De kliniske forsøkene ble utført i et intensivrom for brannskadepasienter. Når en MRSA-smittet pasient oppholdt seg i rommet, klarte behandlingen å redusere antallet bakterier med mellom 56 og 86 prosent. Den nye oppsiktsvekkende og bakteriedrepende lysteknologien har fått navnet EDS – environmental decontamination system.