hul i tænderne

Pille skal stoppe hull i tennene

Om noen får år kan hull i tennene være en saga blott. Forskere håper at en pille vil kunne motvirke verkende tenner.

21. mars 2016 av Babak Arvanaghi

Får du konstatert hull i tennene hver gang du er hos tannlegen? Da er det håp der ute.

Tannforskere har lenge vært klar over hvorfor det oppstår hull i tennene. Og nå kan de snart tilby en forebyggende behandling.

Hull i tennene oppstår som regel når miljøet i munnen blir for surt. Det skyldes at munnen inneholder for mye av aminosyren arginin og for mye urinstoff, som blir dannet når proteiner brytes ned.

Bakterie motvirker hull i tennene

Personer med få eller ingen hull i tennene er gode til å nøytralisere munnens pH-verdi, mens personer med mange hull ikke er fullt så flinke til å bryte ned syren som blir dannet av bakterier, som sitter på tennene.

Men nå har forskere ved University of Florida funnet en hittil ukjent type av streptokokkbakterier som har vist seg å kunne motvirke de syredannende bakteriene i munnen. Streptokokktypen har fått navnet A12.

Pillekur mot hull i tennene

Forskerteamet har kartlagt bakteriens genom i håp om at bakterien fremover kan brukes til å skape bedre munnhygiene. Den kariesmotvirkende delen skal isoleres, slik at pasientene slipper eventuelle bivirkninger.

På sikt er målet å lage en pille som kan forebygge hull i tennene. Håpet er at en enkelt pille til et barn blir nok til å opprettholde en pH-nøytral munn gjennom et helt liv.