Akne

Amerikanske forskere har funnet et antistoff som kan kurere hudlidelsen akne.

© Shutterstock

Ny vaksine skal kurere akne

Et prikk med en nål og kvisehuden hører fortiden til. Amerikanske forskere har utviklet en vaksine mot akne som har vist lovende resultater.

21. april 2017 av Babak Arvanaghi

Når neste generasjon kommer i puberteten, vil de kanskje gjennomgå disse ustabile årene med mer selvtillit enn tidligere generasjoner.

Amerikanske forskere har utviklet en vaksine som sørger for at fremtidens tenåringer ikke må streve med kviser.

Den lovende vaksinen har nådd sitt siste stadium, der den skal testes på mennesker. Hvis alt går etter planen, kommer behandlingen på markedet i løpet av noen få år.

Antistoff motarbeider betennelse

Det anslås at 80 prosent av alle nordeuropeere mellom 11 og 30 år lider av akne, og antallet voksne som plages av det samme, stiger.

En av årsakene til kvisene er bakterien P. acnes, som bl.a. bryter ned fett i huden. Men som biprodukt skaper bakteriene et giftig protein, som i store mengder danner betennelsestilstander i huden – det vi kjenner som kviser.

Forskerne fra University of California har funnet et antistoff som lar bakteriene leve, men motvirker betennelsestilstandene. Og det er dette stoffet som skal kurere hudlidelsen.

Tester er svært lovende

Så langt har forskerne testet vaksinen på hud-biopsier fra personer med akne. De første forsøkene har vært lovende, og som siste skritt skal vaksinen nå testes på mennesker.

Menneskeforsøkene tar ifølge forskerteamet et par år. Resultatene blir avgjørende for nå en vaksine eventuelt kan komme på markedet.