autisme

Kreftmedisin fjerner symptomer for autisme

Ny forskning gir håp om funn av en kur mot autisme. Forsøk på mus har vist at en kreftmedisin kan stoppe bl.a. sosial fobi hos mus i alle aldere med autisme.

26. februar 2016 av Karine Kirkebæk

På samme måte som du slår på en bryter, har forskere funnet at de kan slå på et gen i kampen mot autisme.

Forskere ved MIT i USA har designet mus som blir født med et gen som heter Shank3, men som er satt ut av funksjon. Genet er slått av hos 1 % av autismepasienter.

Ved å slå på Shank3-genet kunne forskerne stoppe symptomer forbundet med autisme som det å unngå sosial interaksjon, tvangshandlinger og repeterende handlinger. Og forskerne er spesielt begeistret for at behandlingen virket på både voksne og helt unge mus. Det er nettopp blitt offentliggjort i tidsskriftet Nature.

Autisme forsvinner gradvis hos mus

Forskerne, med professor Guoping Feng i spissen, klarte å slå på Shank3-genet ved å gi musene brystkreftmedisinen tamoxifen.

Musene i undersøkelsen hadde angst, tvangslidelser og sosial fobi. Men så snart forskerne slo på Shank3, begynte musene å samhandle med hverandre og gjorde færre ensformige gjentagelser som f.eks. å berøre fjeset med labben eller klø seg i øret gjentatte ganger.

På cellenivå kunne forskerne måle at det skjedde en økning av de banene som nervecellene bruker til å kommunisere med hverandre når Shank3-genet ble slått på.

Autisme hos gamle mus er vanskeligere

Selv de gamle musene ble kurert for sosial fobi, men de kjempet fortsatt med angst. Det tyder på at angst i forbindelse med autisme må behandles tidlig i livet – 20 dager etter fødselen i musenes tilfelle.

Musehjernen er ikke identisk med menneskets, men mange av genene som er forbundet med autisme, er like hos mus og mennesker. Derfor håper forskerne å kunne teste ut gen-bryteren på mennesker i fremtiden.