alzheimer

Kreftmedisin bremser alzheimer

En kreftkur ser ut til å kunne forebygge alzheimer i sykdommens første stadier og dermed komme den i forkjøpet. Medisinen har reddet ellers dødsdømte ormer fra alvorlig demens.

19. februar 2016 av Karine Kirkebæk

Forskere ved University of Cambrigde fant på å bruke en kreftmedisin som våpen i kampen mot en annen forferdelig sykdom: alzheimer, som bryter ned hjernen og forårsaker alvorlig demens. De lovende resultatene er utgitt i tidsskriftet Science Advances.

Å angripe alzheimer med en kreftkur ser ut til å være en riktig god ide, for kreftmedisinen kan stanse alzheimer allerede i de første stadiene av sykdomsutviklingen.

Forsøk på ormer med alzheimer

Forskerne har foreløpig gjort forsøk med genmanipulerte ormer som er designet til å utvikle alzheimer.

Ormene fikk kreftmedisinen bexarotene i forskjellige stadier av alzheimers utvikling.

Og timingen for behandlingen med kreftmedisinen viste seg å være altavgjørende. For medisinen har ingen virkning når symptomene på sykdommen først har dukket opp. Til gjengjeld er resultatene tindrende klare dersom behandlingen begynner før sykdommen bryter ut for alvor.

Alzheimer dreper hjerneceller

Alzheimer er fortsatt omgitt av en viss mystikk og usikkerhet, men forskerne mener at alzheimer ødelegger hjernen på grunn av en rekke hendelser i kroppen.

• Naturlige proteiner begynner å folde seg sammen og danne store klumper.

• Proteinklumpene er giftige og kalles amyloide plakkdannelser, og det er disse klumpene som formentlig dreper hjernecellene.

Mikroskopfotografi av en hjerne med alzheimer. Foto: Wikipedia

Kreftmedisinen bremser de ødeleggende opphopningene av proteiner.

Forebyggende behandling av alzheimer

Forskernes håp er at de i fremtiden kan behandle alzheimers sykdom preventivt – og ikke bare de 5 % av befolkningen som man vet er genetisk disponert for å få sykdommen.

Men i første omgang skal behandlingen testes ut på større dyr og senere på mennesker.