psoriasis top

Ny behandling viser lovende resultater mot psoriasis

Forskere har fått et nytt våpen i kampen mot psoriasis. Nå kan de tøyle produksjonen av et protein som lager de irriterende og røde flekkene hos pasienter med psoriasis.

9. september 2016 av Karine Kirkebæk

En ny type behandling med RNA-behandling kan muligens bli nøkkelen til å temme psoriasis, som over 200 millioner mennesker lider av på verdensbasis.

Forskere fra det amerikanske firmaet Exicure fortalte en forsamling i American Chemical Society (ACS) i Philadelphia at RNA-behandling av mennesker har vist gode resultater i kampen mot psoriasis.

Den nye behandlingen kan nemlig skru ned overproduksjonen av et bestemt protein – tumor necrosis factor-a (TNF-?) – som gir de røde, skjellete flekkene på huden til pasienter med psoriasis.

Flere gode nyheder

Inntil nylig har det ikke vært noen kur mot psoriasis, men tidligere i år kom et nytt legemiddel – ixekizumab – på markedet, som i kliniske forsøk fjernet symptomene hos 80 prosent av forsøkspersonene så lenge de ble behandlet.

Og nå har det kommet flere gode nyheter for psoriasispasienter – nå med RNA-terapi.

Hemmer signalene

RNA er i likhet med DNA lange kjeder med diverse informasjon som ligger inne i cellene våre. DNA har genene våre i kjedene sine, RNA har andre viktige funksjoner.

RNA gir nemlig beskjeder til våre indre proteinfabrikker – ribosomer – om å produsere aminosyrer, proteinenes byggesteiner.

Selve terapien går derfor ut på å manipulere RNA-en, slik at beskjedene den gir om å overprodusere TNF-?-proteinet blir svakere.

Det skal resultere i en normal produksjon av proteinet som er koblet til psoriasis. Forskernes neste skritt er å omdanne resultatene til en kur.