Spinal cord injury

Genterapi kan bremse lammelser

Forskere har redusert ryggmargsskader hos mus og rotter ved å blokkere et bestemt gen.

29. september 2010

Rask behandling kan kanskje en dag redde førligheten hos dem som er så uheldige å brekke ryggen. En form for genterapi har i hvert fall vist seg å minske ryggmargsskader hos mus og rotter. Forskere ved bl.a. University of Maryland School of Medicine, USA, har funnet ut at det kan ha en svært gunstig effekt å blokkere et bestemt gen hos dyr som har brudd i ryggen.

Når både rotter og mennesker brekker ryggen, overreagerer kroppen på bruddet, slik at en mekanisme som egentlig skulle ha vernet cellene i tilfelle av skader, i stedet dreper ryggmargscellene. Men ved å stenge for genet ved navn ABCC8 kunne forskerne bremse den nedbrytende mekanismen, slik at både forsøksmus og -rotter langt lettere ble kvitt ryggskadene.

Vi mennesker har det samme genet, og det virker på samme måte. Derfor håper forskerne at man en dag kan redde mange ryggskadepasienter hvis man omgående behandler dem med et legemiddel som stenger ute ABCC8. Men mange års forskning må nok til før et slikt middel mot ryggskader kan være klart.