nb_u18 Old man

Vi kan bli 150 år

Britisk forsker mener at vi kan leve svært mye lenger enn vi regner med. Nøkkelen til et ekstremt langt liv er å leve sunt – og vente på at genterapi kan hindre kroppen i å brytes ned.

29. april 2015 av Malene Breusch Hansen

Medisin, mosjon – og på sikt genterapi. Slik lyder oppskriften på et langt liv ifølge Alex Zhavoronkov, direktør for den britiske tenketanken Biogerontology Research Foundation.

Han har i ukens løp skapt furore med uttalelser om at vi allerede i dag kan leve helt opp til 150 år – hvis vi vel å merke utnytter vår store kunnskap innen medisin og helse.

Alex Zhavoronkov utfordrer dermed FNs tall, som sier at en norsk jente født i 2015 kan forvente å leve gjennomsnittlig i 84 år, mens en gutt vil leve i 80 år.

Løsningen er sunt liv og genterapi

Selv om Alex Zhavoronkovs uttalelser lyder kontroversielle, er forskerne enige om at vi snart vil kunne høste frukten av mangeårig biomedisinsk forskning som kan utrydde dødelige sykdommer og forlenge livet dramatisk.

Et av forskningsområdene som for alvor kan endre den forventede levetiden, er genterapi som kan avverge at kroppen forfaller.

Genterapi stanser den biologiske klokken

Kroppen har en innebygget biologisk klokke i cellene i form av såkalte telomerer. De sitter som små hetter ytterst på kromosomene. Hver gang cellen deler seg, blir de kortere – og til slutt er de borte, og cellene blir syke eller dør.

Du kan ikke selv påvirke hvor lange dine telomerer er, men forskere verden over jobber med å utvikle genterapimedisin som kan stanse cellenes aldring.

Genterapigjennombrudd i California

Nylig har eksperter i genterapi ved Salk Institute i California, USA, oppdaget en på/av-knapp til et enzym som gjenoppbygger telomerene.

Ifølge forskerne kan funnet være nøkkelen til å få kroppens celler til å dele seg i all evighet uten å bli syke – og dermed holde kroppen evig ung: