Demensvaccine topbillede

Demensvaksne kan snart testes på mennesker

En lovende ny vaksine som forebygger demens, kan være klar til å bli testet på mennesker i løpet av få år, ifølge forskerne som står bak.

21. juli 2016 av Nanna Vium

På verdensplan lever mer enn 47,5 millioner mennesker med en demensdiagnose, og det kan stige til hele 75,6 millioner i 2030.

Det er altså snakk om et enormt problem – både for pasienter, pårørende og for samfunnet.

Detfor leter forskere verden over etter en løsning.

Nå har en gruppe forskere fra blant annet Flinders University i Australia gjort fremskritt mot en vaksine. Den skal være klar til testing på mennesker i løpet av bare to til tre år.

Som nedbrutte biler

Den nye vaksinen er i stand til å gripe inn mot to typer nedbrutte proteiner som hoper seg opp i hjernen og ofte forårsaker demens.

Proteinene kalles Tau- og Beta-amyloid.

Nikolai Petrovsky - en av forskerne som står bak vaksinen - sammenligner det med ødelagte biler i et parkeringshus.

– Det er nødvendig å fjerne dem for å kunne komme ut, sier han til 891 ABC.

Stort potensial

Vaksinen har nylig vist lovende resultater i en test på mus.

– Vi har skapt en vaksine som får immunsystemet til å produsere antistoffer. De fungerer som en slags tauebiler som fjerner nedbrutte proteiner fra hjernen, forklarer Petrovsky.

– Dette betyr at vaksinen både kan forebygge demens og faktisk reversere prosessen i de første stadiene, sier han.