Happy runners

Hvorfor blir man nesten ruset av å løpe?

Hva er det som skjer i kroppen når man blir helt euforisk av å løpe?

1. september 2009

Blodet strømmer gjennom kroppen, lungene fylles av oksygen, det føles som om kroppen svever over grusen på løpestien. Det er slik mange mennesker har beskrevet fenomenet som ofte refereres til som ”runners’ high”: At man hensettes i en nesten euforisk tilstand når man presser kroppen til det ytterste. Det er en meget subjektiv opplevelse som varierer fra en person til en annen, og derfor har det vært vanskelig for forskerne å finne noen helt entydig forklaring på fenomenet. Det var i 1970-årene at man oppdaget en gruppe opiumlignende stoffer, som man døpte endorfiner. Stoffene blir frigitt fra hypofysen og hypotalamus og virker ved å binde seg til en rekke forskjellige reseptorer på overflaten av hjernecellene. I 1980-årene kunne forskerne fortelle at rotter som ble utsatt for en hard økt i tredemøllen eller en oppkavet svømmetur i laboratoriets basseng, regulerte opp endorfinnivået i hjernen. Endorfinene skulle altså virke som en naturlig utgave av morfin. Som et kroppens eget opium, som også mus kan bli avhengige av hvis de blir satt til å trene mye. Endorfinreaksjonen gjør seg også gjeldende hos mennesker. Det har imidlertid vært vanskelig for forskerne å fremskaffe statistisk signifikante forsøksdata fordi reaksjonen på endorfin varierer. Målingen av endorfinnivået hos mennesker er dessuten ganske usikker fordi forskerne må måle ute i kroppen i stedet for i hjernen der endor-finene i hovedsak skilles ut. Derfor er det fremdeles betydelig uenighet blant forskerne om årsakene til løpernes følelse av eufori, men de fleste tror det skyldes endorfinene.