Gener, OL topbillede

Disse genene gir vinnersjanser i OL

Beinhard trening og en vilje av stål er ikke nok hvis du vil til topps i idrettens verden. Du bør helst ha de riktige genene også. Forskere har identifisert over tredve gener som gir utøvere et forsprang.

4. august 2016 av Gorm Palmgren

I idrettens verden er vi ikke like. Noen mennesker er født med en kropp som kan yte litt mer.

Mangler du ett eller flere av disse vinnergenene, ville du fått store problemer i konkurranse med utøvere som har dem.

Gir utholdenhet og styrke

Blant et av de mere berømte finner vi "sprintgenet" ACTN3, som gir mer av den hurtige muskeltypen.

Faktisk har alle mennesker ACTN3-genet, men hos 20-50 prosent av befolkningen er det en annen variant, noe som er et dårlig utgangspunkt for å drømme om gull på 100-meteren.

Optimerer energiforsyning

Genet PPARGC1A sikrer for eksempel optimal transport av oksygen og glukose i blodet og bedrer energiomsetningen, noe som er særlig gunstig for syklister og andre som skal prestere hardt og lenge.

Reparerer muskelskader

Syv gener, blant annet IL-1?, sørger for at muskelskader repareres raskere og at musklene lynraskt innstiller seg på å arbeide hardt.

Bedrer hjertekapasitet

CREB1 og tre andre gener gjør hjertet i stand til å yte maksimalt og pumpe den mengden blod kroppen trenger. Særlig sprintere, som krever mye blod på kort tid, trenger disse genene.

Øker lungekapasitet

Et gen ved navn APOE styrker lungene og bedrer oksygenopptaket. Særlig innen løp og sykling er det en fordel.

Forebygger skader

Genet COL1A1 gir utøverne sterkere sener og leddbånd, slik at kroppen blir bedre i stand til å tåle intens trening. Særlig turn, løping og andre klassiske friidrettsdisipliner går hardt ut over sener og ledd.

Bedrer stoffskifte

Genet AMPD1 optimerer forbrenningen av fett og glukose. Dermed får kroppen bedre muligheter til å hente energi fra fett i stedet for bare sukker, noe som er særlig nyttig innen utholdenhetsidretter, der kroppen går tom for sukker.

Gener avgjør vinnersjansene