© 20th Century Fox, Marvel Studios, Warner Brothers, Paramount/montage

NASA-forskere: Her er den verste romfilmen

Hollywood spyr ut filmer om verdensrommet i en jevn strøm. Men når proffene gjennomgår filmene, er det ikke alle som består. Nasa-ansatte har avgitt sin mening og kårer både de verste og beste romfilmene.

24. april 2018 av Babak Arvanaghi

Star Wars, Star Trek og Guardians of the Galaxy – listen av filmer som ikke tar vitenskapen veldig alvorlig, er lang.

Men faktisk havnet ingen av dem i kategorien «verste romfilm» da BBC nylig spurte en rekke NASA-ansatte hva de mente.

De tre film ble nevnt blant de ansattes favoritter – underholdende filmer som ikke prøver å være vitenskapelig basert.

Taper overrasker

Blant de spurte var det bred enighet om hvilken film som var verst: Gravity fra 2013.

I filmen spiller Sandra Bullock en astronaut som kjemper for livet fordi romavfall treffer Hubble-teleskopet mens hun holder på å reparere det.

Men på tross av filmens gode anmeldelser – og sju Oscar-statuetter – er ikke NASA-imponert.

Feil skjemmer

Kritikken går bl.a. på at det er for mange små feil i filmen. For eksempel skifter Bullock mellom ulike baner litt for lett: ISS er i bane 408 km oppe, mens Hubble har en høyde på 547 km.

I praksis vil det å skifte bane kreve store mengder energi og tunge utregninger. Men i filmen er det ikke noe problem for Bullock å komme seg fra Hubble til ISS.

Det er ikke første gang filmen møter kritikk for vitenskapelige feil. Videoen under er fra 2014 og gjennomgår en rekke av dem.

Opplev verdensrommet selv – i behørig avstand

Du behøver ikke en romdrakt for å se nærmere på universet. Akkurat nå har vi det perfekte tilbudet til deg som vil oppleve verdensrommet fra hagen:

• En kraftig kikkert for å utforske solsystemet.
  • En guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet når du skal kikke og når.
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap som forteller deg hva du skal holde øye med.

Du kan for eksempel rette blikket mot stjernebildet Orion og se den røde superkjempen Betelgeuse senere i år – et fenomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.