nb_u12 Yeti

Ny forskning dreper den avskyelige snømannen

I fjor fant genetikere bevis for at sagndyret yetien i virkeligheten er en ukjent bjørneart som vandrer rundt i Himalayas fjell. Men nå avliver forskere den gamle myten på nytt: DNA-bevisene stammer fra en vanlig brunbjørn.

19. mars 2015 av Malene Breusch Hansen

Det skapte overskrifter i hele verden da en forsker i fjor fant bevis for at sagndyret yeti er en ny og ukjent bjørneart.

Bryan Sykes ved University of Oxford hadde analysert hår som angivelig skulle stamme fra det hårete beistet. Han fant frem til at DNA-et i prøvene hans var fullstendig likt det som var blitt funnet i en 40 000 år gammel isbjørnkjeve.

Resultatet fikk ham til å konkludere med at en mystisk hybrid mellom en brunbjørn og en isbjørn gjemmer seg i Himalayas fjell og er opphav til mytene om det store monsteret.

Men nå har en forskergruppe ved the Smithsonian i Washington gått genetikerens undersøkelse etter i sømmene, og konklusjonen er mildt sagt mye mindre spektakulær: De mener at hårene stammer fra en helt vanlig brunbjørn.

Brunbjørnen i Himalaya passer godt inn i områdets sagn om yetien fordi den som sagnmonsteret kan gå oppreist på bakbeina.