nb_u11 Pharell

Musikktyveri kan skyldes biologi

Popkongen Pharrell Williams ble denne uken kjent skyldig i å stjele toner fra en sang fra 1977. Evolusjonsbiologer kan muligens forklare hvorfor.

12. mars 2015 av Carsten Nymann

At én musiker anklager en annen for å ha stjålet en strofe, et vers eller en hel sang hører absolutt ikke til sjeldenhetene.

Denne uken har et slikt musikkontrovers hatt et overraskende utfall, idet popkunstneren Pharrell Williams er kjent skyldig i bevisst å stjele toner fra legenden Marvin Gayes hit fra 1977 ”Got to give it up”.

Musikk vekker globale følelser

For advokater er det ellers normalt vanskelig å bevise at musikerne stjeler og ikke bare inspireres av hverandre. Og det er det en god grunn til.

Forskning i musikkens betydning rent evolusjonsbiologisk viser nemlig at musikk fungerer på et helt universelt plan.

Det vil si at et godt popnummer gir lyst til å danse uansett om det spilles for murere i Polen eller stammefolk i Afrika.

Stammefolk forsto vestlig musikk

Den tyske forskeren Thomas Fritz ved Max Planck-instituttet i Leipzig spilte i et forsøk moderne vestlig musikk for et isolert folk dypt inne i Kamerun i Sentral-Afrika.

Rytmene vekket nøyaktig samme følelser der som i vesten, uansett om sjangeren var rock, pop, jazz eller klassisk – og det på tross av at stammefolkets egen musikk var helt annerledes.

At samme toner vekker samme følelser verden over og på tvers av kulturer, øker naturligvis risikoen for at musikere gjentar seg selv og andre når de komponerer.

Musikk er som å snakke

Noen forskerne forklarer musikkens universalitet ved at det er en biologisk sammenheng mellom toneintervallene vi finner behagelige, og frekvensene vi bruker til å snakke:

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: