nb_u13 ISS mission

Tvillinger tester Einsteins relativitetsteori

Verdens eneste eneggede astronauttvillinger skal avsløre hvordan de ekstreme forholdene i rommet påvirker menneskekroppen – og i samme omgang kan de teste om Einsteins berømte tvillingparadoks holder stikk.

25. mars 2015 av Malene Breusch Hansen

De ser nesten like ut, de eneggede tvillingene Scott og Mark Kelly. Men de ligner ikke bare hverandre utenpå – de er også nesten like inni.

Eneggede tvillinger er minst 99,5 prosent genetisk like, og derfor er de unike redskaper til å teste hvordan miljøet påvirker menneskekroppen.

Det er årsaken til at NASA nettopp har sendt den ene av verdens eneste eneggede astronauttvillinger til Den internasjonale romstasjonen på et rekordlangt ettårig opphold, mens broren blir på Jorden. Målet er å avsløre hva lange opphold i rommet gjør med kroppen.

Tvillinger tester Einstein-teori

Men de to astrotvillingene prøver samtidig ut det såkalte tvillingparadokset, som kommer fra Einsteins relativitetsteori.

Tvillingparadokset er et tankeeksperiment der en enegget tvilling forlater Jorden i en romrakett med lysets hastighet. Når han vender tilbake til Jorden, er han yngre enn tvillingen – ifølge den generelle relativitetsteorien går tiden nemlig langsommere under akselerasjon, som f.eks. når en romrakett farer av sted.

Tvillinger får stilt den biologiske klokken

Det er naturligvis ikke mulig å sende mennesker ut i rommet med lysets hastighet, men et forsøk fra 1971 beviste prinsippet under lavere fart.

Da ble fire atomklokker sendt med rutefly to ganger rundt Jorden. Da flyet landet, kunne forskerne konstatere at tidsforskjellen på atomklokkene og klokkene på Jorden stemte perfekt med teorien. På samme måte skal romreiser altså påvirke kroppens biologiske klokke.

Forskere har fokus på tvillinger

Les mer om astronauttvillingene og andre morsomme forsøk med tvillinger i siste nummer av Illustrert Vitenskap.